Blog: 'Een merk? Dat is toch een logo en een website?'

10-10-2018    12:12   |    Goedemorgen

Een weblog van Joost van Veen, exclusief geschreven voor Goedemorgen. Joost is founding partner & food strategist bij Vision Kitchen - Design Thinkers for Food en monitort al vele jaren de mondiale ontwikkelingen op het gebied van food, socio-demografie en retail.

We weten allemaal dat het ontwikkelen van merken in vers (en daar tel ik in dit geval bloemen en planten ook even in mee) geen gemakkelijke opgave is. Het begint in de basis al bij de perceptie van een merk bij de organisatie die aan merkontwikkeling wil gaan doen. Te vaak horen we de opmerking; 'maar wij hebben ook merken’. Als we dan wat dieper op die merken ingaan blijkt dat het vaak niet veel verder is gekomen dan een logo en een bijbehorende website.

Als deze inspanningen eenmaal achter de rug zijn, dan vallen de resultaten vaak tegen en zijn er toch maar 'bar weinig bezoekers' die naar de website komen.

Geen naam en een reputatie, maar een mentaliteit
Merken ontstaan echter niet op de 'tekentafel' van een reclamebureau, noch vanachter een bureau op een marketingafdeling. Een product, dienst of service wordt pas een merk als dit tussen de oren van de gebruiker gaat zitten. Uiteraard heb je daar wel bepaalde tools voor nodig en is het voor de herkenbaarheid makkelijk als er een visuele identiteit is, maar je kan jezelf anno 2018 bijna de vraag stellen of een site en een logo nu echt veel bijdragen aan het succes.

Wil je in deze tijden echt een krachtig merk bouwen, dan moet er veel verder worden gekeken dan naar deze traditionele middelen. Inmiddels zijn er zo veel technologische en digitale ontwikkelingen gaande die initieel misschien niet direct voor de hand lijken te liggen, maar die naar de toekomst toe een steeds belangrijke rol in de totaalbeleving van jouw product of organisatie zullen gaan spelen.

Is het dan helemaal onmogelijk?
Nee dat is het gelukkig niet. Zowel op consument als op B2B niveau (of nog beter in de combinatie tussen beide) liggen nog voldoende kansen. Zoals we allemaal merken verandert de wereld van (fresh) food enorm snel. Voor de grotere, traditionele organisaties is het erg lastig om hier flexibel op te kunnen anticiperen. Hier kan een een kleinere organisatie (of een grotere met een startup mentaliteit/mindset) een voordeel bij hebben.

Het behoeft alleen een heel andere aanpak dan bij de traditionele manier van merkontwikkeling. Er zal veel meer moeten worden gekeken naar totaalervaring bij een organisatie, dan enkel naar de instrumentele voordelen van één specifiek product.

Product-service ecologie
Er zal in de organisatie op zoek moeten worden gegaan naar de reeds bestaande en nieuwe te ontwikkelen unieke, relevante en merkbare waardeproposities. Als al deze waardeproposities op basis van klant/consument behoeften worden afgestemd kan er, met een goed product erbij, een perfect afgestemde product-service ecologie ontwikkeld worden.

Dus het antwoord is nee! Een merk is zeker geen logo en een website, maar een optelsom van alle ervaringen die jouw klant of de consument heeft met jouw organisatie en je producten die moet leiden tot onderscheid, binding en trouw. Om het merk ‘futureproof’ te krijgen zal wel op een radicaal innovatieve manier moeten worden omgegaan met de verschillende ontwikkelingen uit de vierde industriële revolutie. Hiermee zorg je er voor dat je met je organisatie en je merk alvast kan voorsorteren op de spannende toekomst die voor ons ligt.

Voor een grotere visie op toekomstbestendige versmerken dan dat er in deze blog passen, kijk gerust eens hier.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Groentetuin op postzegelformaat 19-10-2018    11:27
Robotisering paprika-oogst grote uitdaging 19-10-2018    10:47
Escaperoom in de kas? 19-10-2018    10:29
Wil jij voor 1 dag CEO zijn? 19-10-2018    10:26
Gedoogd wonen glastuinbouwgebied 19-10-2018    10:05
Op tv: commercial Bedankt plant! 19-10-2018    09:58
Vacaturevideo: wat voegt het toe 19-10-2018    09:39
Vuurwerk in de kas 19-10-2018    09:31
Wie wint de MKB Prijs 2018? 19-10-2018    09:25
Nieuw label voor CC-container 19-10-2018    09:18
  Ga naar het nieuwsarchief