Blog: 'Het Retail Center brengt de shopper in beeld'

16-08-2018    08:40   |    Goedemorgen

Een weblog van Jan Doldersum, manager Chain & Retail bij groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Hij schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Berlijn is een prachtige stad, die voor mij een bijzondere betekenis heeft. Ik woonde en werkte er van 1996 tot 2000 in mijn eerste baan voor Rijk Zwaan als ketenmanager. Daarom vond ik het extra speciaal dat wij er in 2017 ons Retail Center openden. De stad ligt centraal in Europa en inspireert vanwege het internationale en vernieuwende karakter. Voor ons was het daarom de ideale locatie voor deze succesvolle ontmoetingsplek, die zich richt op alles wat de retail én de shopper beweegt. 

Nadrukkelijk is het geen productdemo of showroom. Het Retail Center is een inspirerende plek waar wij onze ketenpartners in de breedste zin van het woord ontmoeten: supermarktketens, leveranciers, telersverenigingen en groenteverwerkers. Feitelijk is de ruimte een lege supermarkt met schapruimte, koelvitrines en verschillende soorten verlichting. Afhankelijk van het doel van de workshop of sessie kiezen we samen met de gesprekspartner het assortiment, de verpakkingen en schappresentatie. Natuurlijk is dat altijd maatwerk. 

Om antwoorden te kunnen vinden op de vragen die ketenpartners of wij zelf hebben, zetten wij er de nieuwste technieken in. De ruimte hangt namelijk vol met state-of-the-art technologieën. We gebruiken eye-tracking brillen om inzicht te krijgen hoe mensen hun aankopen doen. Daarnaast zijn er camera’s die het loop- en aankoopgedrag van shoppers door de winkel heen volgen. Zo brengen wij de ‘customer journey’ in kaart. Naast een ontmoetingscentrum is het Retail Center dus bij uitstek een testlocatie of een plek voor consumentenonderzoek. 

We nodigen ketenpartners daarvoor van harte uit. Voor Rijk Zwaan is dit interessant, omdat we enerzijds onze relaties faciliteren en anderzijds kennis delen. Zo worden we zelf een relevantere gesprekspartner. Dat het werkt, bewijst de grote interesse voor het Retail Center van partners uit de hele wereld. Met klanten kom ik er verschillende keren per jaar. Voor de ‘Berliner’ in mij is het altijd een genoegen om terug te keren naar deze inspirerende ontmoetingsplek. Of zoals de Duitsers zeggen: “Ich hab’ noch einen Koffer in Berlin.” 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Wie wint de Duurzaamheidsprijs?

Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, wordt bekend wie het meest duurzame bedrijf van de Duin & Bollenstreek 2018 is: het hout, de...

Telefoon uit tijdens eten

Google Assistent laat ouders telefoon van kind uitzetten tijdens eten. Google heeft de mogelijkheden van zijn toezichtsapp voor ouders...