Markt en risico tulpensector groeien beide

16-05-2018    06:26   |    Goedemorgen

Er is vandaag een rapport uitgekomen van de Rabobank over de tulpensector. En het gaat goed met de tulpensector. Nederlandse bedrijven domineren de veredeling, de teelt, de broei en de handel, en de markt voor de tulp als bloembol is stabiel. Toch is niet alles rooskleurig, aldus het Rabobankrapport 'Tulpenmanie of tulpenbranie'.

Bij veel bedrijven leidt de opvolgingssituatie tot stagnatie en door concentratierisico's in de afzet nemen de risico's bij teelt- en tulpenbroeibedrijven toe.

Goed perspectief tulp als snijbloem

De markt voor de tulp als bloembol is stabiel en er is een goed perspectief voor de tulp als snijbloem. De wereldwijde afzet kan tot 2023 groeien met 1 miljard stelen per jaar. Belangrijkste voorwaarden voor de groei van de markt voor tulpen zijn een beter kwaliteitsbesef, meer nadruk op duurzame productie en voldoende beschikbaarheid van goede grond.

Schaalvergroting zet door

De schaalvergroting in teelt, broei en handel zet door. Zo ook de trend naar grotere broeibedrijven. Vooral supermarkten kiezen voor bedrijven die hun gehele vraag kunnen organiseren. Kiest een ondernemer daar niet voor, dan zijn er ook andere afnemers. Belangrijk is wel dat een ondernemer in de broeierij de keuze maakt voor de markt waarin het opteert.

Nog volop uitdagingen aanwezig

Hoewel de tulpensector een sector is met perspectief, zijn er nog volop uitdagingen aanwezig. De belangrijkste uitdaging voor teeltbedrijven is een forse verduurzaming van de teelt.

Duurzaamheidsdoelstellingen raken uit beeld door intensivering, terwijl er juist meer aandacht voor nodig is. Voor broeibedrijven is de voorziening van de juiste bollen het belangrijkst. Veranderingen in consumentenvoorkeuren en duurzaamheidseisen gaan snel. Ook voor voorspelling van het rendement is het belangrijk tijdig inzicht te hebben in de bollenkraam.

Opvolging geen vanzelfsprekendheid meer

Er zijn in de sector veel bedrijven zonder bedrijfsopvolger. De gemiddelde leeftijd van het bedrijfshoofd is al vrij hoog en er is vaak geen opvolger binnen de familie. Overname en opvolging zijn dus geen vanzelfsprekendheid meer. Ondernemers dienen daarom de bedrijfsontwikkeling los te zien van hun persoonlijke situatie, aldus het Rabobankrapport 'Tulpenmanie of tulpenbranie'.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Groentetuin op postzegelformaat 19-10-2018    11:27
Robotisering paprika-oogst grote uitdaging 19-10-2018    10:47
Escaperoom in de kas? 19-10-2018    10:29
Wil jij voor 1 dag CEO zijn? 19-10-2018    10:26
Gedoogd wonen glastuinbouwgebied 19-10-2018    10:05
Op tv: commercial Bedankt plant! 19-10-2018    09:58
Vacaturevideo: wat voegt het toe 19-10-2018    09:39
Vuurwerk in de kas 19-10-2018    09:31
Wie wint de MKB Prijs 2018? 19-10-2018    09:25
Nieuw label voor CC-container 19-10-2018    09:18
  Ga naar het nieuwsarchief