Blog: A license to buy – wie wilt u als klant?

01-11-2018    08:49   |    Goedemorgen

Een weblog van Eric Flinterman, sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs, exclusief geschreven voor Goedemorgen.

Alles voor elkaar en toch niets verdiend? Alle certificeringen op orde voor uw product en personeel en u levert precies wat uw klant vraagt… Waar gaat het mis? De afgenomen partijen worden steeds kleiner en steeds korter voor het aflevermoment besteld. U werkt hard aan een goede klantrelatie, maar is de liefde wel wederzijds? Er worden steeds hogere eisen aan uw product gesteld op het gebied van kwaliteit, manier en snelheid van aanleveren, milieu en arbeidsomstandigheden.

Wat als het tegenvalt?

Soms is er net even teveel product, de arbeidskosten stijgen en de energieprijzen vallen tegen. Weer niks verdiend! Is dat bij uw afnemer ook zo? Of berekent hij de hogere kosten gewoon door? Uw afnemer vraagt u om een license to produce. Heeft u wel eens aan een license to buy gedacht? Of moet u iedereen maar blijven beleveren met steeds extremere eisen die in hoog tempo blijven veranderen met alle stress van dien?

Wie mag uw klant zijn?

Vanuit de gedachte ‘Wie mag mijn klant zijn?’ ontstaat een meer gelijkwaardige relatie die uiteindelijke voor iedereen beter is. In de praktijk zie ik gelukkig regelmatig telers die zelf hun klanten uitzoeken op basis van gelijkwaardigheid en ook echt afscheid nemen als die relatie niet meer gelijkwaardig is. Makkelijk gezegd? Ja inderdaad, maar niet makkelijk uitgevoerd. Maar het kán wel! En gek genoeg hoeft u er niet heel groot voor te zijn.

Zaaien en uitleveren in vaste weken

Zo is een plantenkweker met zijn klanten in gesprek gegaan om zijn werkwijze volledig om te gooien en met groot succes. Voorheen werd er gewerkt zoals de klant dat wilde, elke week in het voorjaar werd plantmateriaal uitgeleverd en elke week werd er gezaaid. Elk jaar in de voorjaarsmaanden leidde dat tot grote stress onder het personeel omdat zaaien en uitleveren door elkaar liepen. Nu, met de nieuwe werkwijze, wordt er in de even weken uitgeleverd en in de oneven weken gezaaid. Geen stress meer, er wordt efficiënter gewerkt en er is meer aandacht voor kwaliteit met meer tevreden klanten tot gevolg.

Gelijkwaardige relatie

Een bloemenkweker neemt steeds vaker afscheid van klanten als hij het gevoel heeft dat de relatie niet gelijkwaardig is. Het interessante hiervan is dat hij op die manier steeds meer goede klanten weet te vinden. Het moet dan ook! Als je altijd maar aan iedereen blijft leveren, is er niet direct de noodzaak en de ruimte een betere klant te vinden. Als iemand klant bij u wil worden moet hij dat verdienen. En dan verdient u het om het om langdurig te leveren. Dan is er sprake van verdienen voor beide partijen.

A license to buy, maak het bespreekbaar. U zult verrast worden door de reacties.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Paniek bij een teler

Paniek donderdagochtend bij een teler aan de Laan van Adrichem in De Lier. Bij het spanningsstation van een tuinder hing een brandlucht. De...