Blog: Feedback geven lastig?

06-11-2018    08:44   |    Goedemorgen

Een weblog van Jolanda Rosloot, zij is opleidingsmanager bij kasgroeit.nl. Jolanda Rosloot schreef de tekst exclusief voor Goedemorgen.

Een collega vroeg of ik haar feedback wilde geven in het kader van de opleiding die ze aan het volgen is. Even feedback geven het klinkt zo makkelijk, maar ik vind het lastig. Ja, ik kan wel even snel een aantal zaken opschrijven, zo van dit gaat goed en dit gaat slecht. Maar het geven van feedback is een krachtig instrument in een leerproces en het is natuurlijk mooi als ik daarmee iemand verder op weg kan helpen.  

Ik vraag me dan ook altijd af, ‘wat wil ik eigenlijk zeggen?’, ‘wat zie ik gebeuren?’, ‘wat wil ik bereiken?’, en vooral ‘hoe ga ik dat goed omschrijven?’ Want ja, mijn collega moet natuurlijk wel wat met de feedback kunnen. Daarnaast kan een kritische noot zonder verdere toelichting wel heel hard aankomen en gaat iemand gelijk in de weerstand en dan bereik je ook weer niets. Belangrijk bij het geven van feedback is voor mij dan ook een positieve en opbouwende insteek. Al met al niet iets wat ik zo uit mijn mouw schud.

Voordat ik aan de slag ging heb ik eerst maar weer even de theorie opgehaald over het geven van effectieve feedback. Een mooie leidraad is het geven van feedback door de 4 G’s te gebruiken. De eerste G is van ‘Gedrag’: bij deze stap omschrijf je het gedrag van een persoon. De tweede G is van ‘Gevoel’: welk gevoel roept het bij mij op als het gedrag wordt vertoont? De derde G is van ‘Gevolg’: wat is het effect van dit gedrag?  De laatste G is van ‘Gewenst’: welk gedrag zou ik graag zien bij de ander? Bijvoorbeeld: Het feit dat we te laat beginnen met dit overleg vind ik vervelend. Ik krijg het idee dat we afspraken niet serieus hoeven te nemen. Ik zou graag duidelijk willen afspreken hoe we in het vervolg op tijd kunnen beginnen met het overleg. 

Met deze leidraad ging ik aan de slag en al snel kwam er iets op papier te staan. Ik omschreef de praktijksituaties, het gedrag wat ik zag, welk gevoel dit mij gaf, wat het gevolg was en wat het gewenste gedrag zou zijn. Toen ik eenmaal de slag te pakken had, werd het makkelijker. Ik omschreef zowel positieve voorbeelden als voorbeelden waar verbeterpunten in zitten. En dan nu maar hopen dat mijn collega iets kan met mijn feedback. Want het blijft tweerichtingsverkeer en het is belangrijk om elkaar goed te begrijpen en te verstaan.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Paniek bij een teler

Paniek donderdagochtend bij een teler aan de Laan van Adrichem in De Lier. Bij het spanningsstation van een tuinder hing een brandlucht. De...