Blog: FloriPEFCR 'license to deliver'

Blog: FloriPEFCR 'license to deliver'

De Flori Product Environmental Footprint Category Rules, oftewel FloriPEFCR, wordt binnenkort dé Europese standaard voor footprintberekening in de sierteelt. In een serie blogs laten de specialisten van Greenhouse Marketeers je kennismaken met deze nieuwe standaard. Dit keer Henri Potze over de urgentie van FloriPEFCR.

Consumenten worden met de dag kritischer als het gaat om de producten die zij kopen. Want waar zijn die geproduceerd en hoe belastend is de productiewijze voor de planeet? Ook banken stellen steeds vaker eisen op gebied van duurzaamheid. Wil je als ondernemer een financiering krijgen, dan zijn daar strikte voorwaarden aan verbonden. En dan is daar nog de stijgende gasprijs die de sector al maanden in zijn greep houdt. Hoe lang is dat nog vol te houden voor het gemiddelde tuinbouwbedrijf? Het mag duidelijk zijn dat verduurzamen allang geen vrijblijvendheid meer is, maar in toenemende mate een vereiste wordt om als bedrijf toekomstbestendig te blijven. Aantonen dát je duurzaam bezig bent is daarbij zeker zo belangrijk. Een betrouwbare footprintberekening is dan ook een must.

Tot nu toe vormden de Hortifootprint Category Rules het uitgangspunt bij het berekenen van footprints binnen de tuinbouw in Nederland. Een methode die nog niet volledig is, maar een goed begin was voor de Nederlandse tuinbouwsector. Nu de vraag naar duurzame producten internationaal groeit, wordt ook de behoefte aan Europese standaardisatie groter. In feite gaat de FloriPEFCR verder waar de Hortifootprint ophoudt. Het is een flinke stap voorwaarts. De toepassing van uitgebreide en strenge toetsingscriteria moet uiteindelijk een zeer nauwkeurige footprintberekening opleveren. En alleen door alle bloemen en planten langs diezelfde meetlat te leggen, kun je producten en bedrijven ook eerlijk met elkaar gaan vergelijken. Dit maakt het ook mogelijk om de berekeningen te laten certificeren.

Eerlijke manier
De FloriPEFCR wordt ontwikkeld door Wageningen University & Research in samenwerking met toonaangevende organisaties als Royal FloraHolland, FSI en diverse exporteurs. Als Greenhouse Marketeers zijn wij gevraagd om het eerste concept van de nieuwe standaard in de praktijk te testen. Door middel van deze 'supporting studies' kan FloriPEFCR worden bijgesteld en aangepast waar nodig, zodat het uiteindelijk ter goedkeuring kan worden ingediend in Brussel. Zodra die goedkeuring er is, naar verwachting begin volgend jaar, zal FloriPEFCR de leidende standaard voor footprintberekeningen worden in heel Europa. En tevens de meest eerlijke manier om de milieubelasting in kaart te brengen.

Uiteindelijk zal iedereen binnen de tuinbouw de stap móeten zetten. De invoering van een zogenoemde 'CO2-belasting', waarbij vervuilende bedrijven extra worden belast, lijkt slechts een kwestie van tijd. Daarom is het noodzakelijk dat de keten op tijd in actie komt om die footprint inzichtelijk en omlaag te krijgen. Uiteindelijk zal jouw footprintberekening ook jouw 'license to deliver' worden. Verschillende internationale retailers hebben al aangegeven dat zij FloriPEFCR omarmen. De kans is dan ook groot dat het op termijn een vereiste wordt om überhaupt te mogen leveren. Kun jij dan niet tot in detail aantonen hoe duurzaam je bent, dan val je dus buiten de boot.

Samenwerken in keten
Daarbij wordt het ook steeds belangrijker om de samenwerking op te zoeken op gebied van duurzaamheid. De footprint van bloemen en planten wordt ten slotte bepaald door vele factoren, die je als teler lang niet altijd zelf in de hand hebt. Door middel van FloriPEFCR wordt ieders bijdrage inzichtelijk gemaakt, zodat telers hun leveranciers daarop kunnen aanspreken. Telers hoeven dan niet langer alleen op te draaien voor de milieubelasting van hun product, maar iedereen in de keten betaalt zijn eigen deel.

In de volgende blog wordt dieper ingegaan op hoe de FloriPEFCR werkt.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v