Blog: Geen woorden, maar daden

04-07-2019    09:48   |    Johannes Tuinhof

Een weblog van Johannes Tuinhof. Hij is commercieel directeur bij Melspring International B.V. Johannes Tuinhof schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Kennis is belangrijk. Als je iets wilt bereiken, begint dat met educatie. Het vertellen van je verhaal, op de trom slaan: als mensen je niet horen, kun je ze ook niks bijbrengen. Alles begint met bewustwording. Toch is kennis niet zaligmakend. Zoals Aristoteles al zei: educating the mind without educating the heart, is no education at all. Oftewel: alleen kennis is niet genoeg om verder te komen. Het begint met een droom. Dream it, believe it, achieve it. Het zijn clichés, maar clichés zijn er niet voor niets.
De afgelopen twee jaar hebben we als Olmix vaak verteld over ons geloof in een transitie in de tuinbouw, en andere agrarische sectoren. Ons geloof in alternatieve duurzame bronnen, in ons concept Integrated Plant Care Management. Dankzij jarenlang onderzoek en ervaring weten we daar inmiddels het een en ander van en die kennis delen we graag. Dat heeft natuurlijk alles te maken met onze eigen droom.Ik ben namelijk zeker niet de enige bij Olmix die gelooft in een nieuwe manier van werken. Die gelooft dat we met andere samenwerkingen en nieuwe ketens écht wat kunnen veranderen. Sterker nog, Olmix-oprichter Hervé Balusson is de meest bevlogen voorvechter van een agrarische revolutie die ik ken. Daar kan hij geweldig over vertellen, maar daar blijft het niet bij. Hervé ontketent in Frankrijk zijn eigen revolutie. Niet met woorden, maar met daden.

Olmix gelooft in een ketenbenadering. Consumenten veranderen hun koopgedrag niet zolang er geen alternatief aanbod is, retailers passen het aanbod pas aan als de consument zijn koopgedrag aanpast en verwerkers en producenten houden vast aan hun bestaande werkwijze zolang de retail niet anders vraagt.
Om dit te doorbreken, nam Hervé in 2016 een bestaande pluimveeslachterij over. Ook deze slachterij wilde wel veranderen, maar wachtte daarbij op de vraag van de retailer. Met het project SAGA (Solutions Alternatives Grâce Aux Algues) draaien we het om. We zijn het gewoon gaan doen: verantwoord kalkoenenvlees produceren, mede mogelijk gemaakt door algen. We werken samen met telers die voor het voer granen verbouwen zonder traditionele traditionele gewasbeschermingsmiddelen, maar met natuurlijke plantversterkers op basis van algen. De kalkoenen worden grootgebracht zonder antibiotica, dankzij voedingssupplementen gemaakt met algen die de natuurlijke weerbaarheid versterken. Het vlees wordt als ‘Kalkoen met dank aan algen’ verkocht in onze eigen SAGA-winkels en daarbuiten. De vraag ontstaat door publiciteitsacties, zoals de foodtrucks bij McDonalds-vestigingen, die in Frankrijk zelfs het landelijke journaal haalden. Zo veranderen we de keten van binnenuit.
Wat in Frankrijk kan, kan ook in Nederland, en wat met kalkoen kan, kan ook met groente, fruit en bloemen. Daar ben ik van overtuigd. Dat is mijn droom. Droom jij daar ook van, wil je meer weten over hoe wij als Olmix de transitie willen vormgeven of wil je misschien wel meedoen? Houd dan mijn blog in de gaten, of neem nu al contact met me op: jtuinhof@spam-protectolmix.com of tel. 06-51200845.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Temperatuur weer omhoog!

Op veel plekken in het zuiden van Nederland stijgt de temperatuur donderdag tot 20 graden, meldt Weeronline....