Agri Ladies horen ins en outs bij Peijnenburg

13-06-2014    11:30   |    Ellis Langen

“Kies slechts een paar producten die je als bedrijf volop gaat promoten en waarmee je je marktaandeel aanzienlijk kunt vergroten. En zorg ervoor dat je altijd de eerste bent met een nieuw product.” Die boodschap kregen de Agri Ladies gisteren mee tijdens een bezoek aan Koninklijke Peijnenburg, producent van ontbijtkoek in Geldrop.

Leon Broer, directeur Marketing & NPD gaf namens Peijnenburg een presentatie over het marketingbeleid van het bedrijf aan zo’n 20 dames. Opmerkelijk was dat Broer hierbij zowel de geslaagde zaken als ook de minder geslaagde marketingacties deelde met de Agri Ladies. Broer gaf de dames mee dat zijn bedrijf zich met reclame alleen richt op een paar grote producten. “Bij kleine producten heeft het geen zin. Want stel, je verdubbelt daar je omzet in, dan is dat nog niet veel”, zo zei hij. Doordat Peijnenburg een marktaandeel in ontbijtkoek heeft van 60 procent, heeft ze een redelijk groot marketingbudget voor de promotie ervan. Peijnenburg was de eerste die kwam met de kleinverpakking van sneetjes ontbijtkoek, de zogenoemde ‘Snelle Jelle’. “Dat product gaf een behoorlijke boost aan onze omzet”, aldus Broer. Hij benadrukte dat het met een innovatie belangrijk is om als bedrijf als eerste iets nieuws te introduceren. “Als je als eerste bent met een innovatie, bouw je een voorsprong op. ‘Tweede zijn’ met een product is eigenlijk al niet meer interessant. Je kunt beter iets nieuws bedenken, dan een innovatie kopiëren.”

Affaire met Albert Heijn
Tijdens de discussie kwam de affaire tussen Pijenburg en Albert Heijn aan de orde. De grootwinkelketen wilde op een gegeven moment de ontbijtkoek van Peijnenburg alleen maar in het schap leggen als de ontbijtkoekleverancier zou zakken met de prijs. Broer: “Dat hebben we geweigerd waardoor onze koek een tijd lang niet in de AH-schappen lag.” Na een tijd krabbelde AH terug en werd de koek toch weer opgenomen in het assortiment. “Wij konden dat als bedrijf ook zo hard spelen omdat we een groot marktaandeel hebben.” De dames trokken de parallel met tuinbouwproducten in de schappen. Eenzelfde strategie uitvoeren als Peijnenburg is moeilijk. In de tuinbouw zijn er immers veel leveranciers die product aan AH kunnen leveren. Broer gaf nog aan dat de affaire met Albert Heijn niet eens zo slecht heeft uitgepakt, integendeel, het imago en de bekendheid van Peijnenbrug zou daardoor wel eens verbeterd kunnen zijn.

De Agri Ladies kregen ook een rondleiding door de fabriek in Geldrop en mochten zelf ontbijtkoek maken. 
 
Dames die interesse hebben om wellicht een volgende keer mee te gaan met een Agri Ladies Day kunnen zich opgeven bij Wilma van den Oever, communicatiemanager bij Frugi Venta (vandenoever@spam-protectfrugiventa.nl). U wordt dan toegevoegd aan de mailinglijst.


Reacties (1)

Peter Prins at 15.04.2019

Prachtige foto van een schitterend product Miltonia bijgevoegd, super!

Reageer op dit bericht

Meer nieuws