Hans Ligtenberg: Boos?

Hans Ligtenberg: Boos?

Een weblog van Hans Ligtenberg. Hij is oud-docent Groene bedrijfskunde aan de hogeschool Inholland in Delft en tegenwoordig actief als zelfstandig adviseur. Deze weblog schreef hij exclusief voor Goedemorgen.

De afgelopen weken viel mij een bepaalde radioreclame, met name op radio1, op. Een bedrijf met de naam Cosun presenteert zich als groen bedrijf, druk met de eiwittransitie, onder het motto “de toekomst is plant”. Uiteraard werd ik nieuwsgierig.

Nu blijkt de Royal Cosun gewoon de vroegere coöperatieve “Suikerunie” te zijn. Dit bedrijfsonderdeel heet inmiddels de “Beet company”,  een prachtig voorbeeld van wat wij “green washing” noemen.

De belangrijkste producten zijn suiker en aardappelen (Aviko). Producten die wel een heel bijzondere, vooral negatieve, rol spelen in ons voedselpakket. Denk hierbij aan overgewicht, diabetes en o.a. hartfalen.

Met name diabetes ontwikkelt zich op wereldniveau tot een sluipmoordenaar van formaat met o.a. vele ernstige ziektes tot gevolg. In ons voedselpakket worden de producten steeds zoeter gemaakt, vanaf jongs af aan worden we verwent met steeds zoetere, op voedsel lijkende troep. We vinden zoet nu eenmaal gewoon lekker.  De klant is koning, dus de voedselverwerkende industrie strooit kwistig met zoet, zoeter en nog zoeter. Zelfs de spruitjes zijn door zaadproducenten verlost van de bittere bijsmaak.

Diabetes, overgewicht en hart- en vaatziekten worden wereldwijd, de komende decennia, de nummer 1 en 2 doodsoorzaak.  Veel producten met een toch redelijk gezond imago bevatten toch vaak gevaarlijk veel suiker. Sommige frisdranken zitten boven de 10% suiker, evenals vruchtensappen (m.u.v. van komkommersap en tomatensap!!!!). Bij het geliefde, zoete broodbeleg is er blijkbaar geen bovengrens, de meesten zitten boven de 50% suiker. Sauzen zijn ook enorme boosdoeners, met name sommige soorten tomatenketchup zitten boven de 20%. En tenslotte de zogenaamde gezonde zuiveldrinks scoren soms ook boven de 10% suiker.

Maar... als we kijken naar de groenten dan bevatten de meesten 0 tot een nihil promillage suiker. Mais bevat nog 5% suiker als grote uitzondering. Wij als tuinbouwsector zijn dus bij uitstek een leverancier van gezonde producten. Maar een leverancier van suiker en aardappelproducten probeert te scoren met behulp van “green washing” van hetgeen wij te bieden hebben. Je zou er echt boos van worden.  Wij  mogen best wat trotser zijn op onze kwaliteit en toegevoegde waarde van ons supergezonde voedsel. Wij zouden, bij uitstek het predicaat van hofleverancier van gezond voedsel moeten kunnen voeren of ons gewoon toe eigenen. Iets van de “Royal Tuinbouwsector”, zou heel mooi en verdient zijn.

Maar op één of ander wijze vindt de consument het prima om belazerd te worden.

 

Bron: Hans Ligtenberg

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v